Megtetszett már egy gravel bike?

Kerékpár-kategória választó sorozatunk 7. része
2022. 04. 20, Szerda

Hogyan válassz kerékpárt? sorozatunkkal egy viszonylag új, de rohamosan teret hódító kategóriával foglalkozunk. Mit tud egy gravel bike, amiért ilyen ütemben növekszik a népszerűsége?

Röviden: gyors. Bővebben a legtöbb útburkolaton sportos tempóban bringázhat vele bárki. Közel egy országúti kerékpár gyorsaságát adja aszfalton, viszont lényegesen nagyobb sebességre képes dózerúton vagy jobb minőségű földutakon, mint egy mountain bike, vagy egy cross/trekking bringa. Maga a „gravel” egyébként a klasszikus szórtkavicsos földutat jelenti. A gravel kerékpárokat alapvetően sportos túrázásra tervezik, és hiába hasonlítanak ránézésre a szintén hajlított kormányos cyclocross modellekre, geometriájukban és más pontokon is eltérnek ettől a speciális kategóriától.

A cyclocross bringák geometriája, szögei nagyjából megegyeznek az országúti versenygépekével, fontos a fordulékonyság, így a meredekebb villaszög, valamint a rövid homlokcső is, hogy hatékonyabban lehessen sprintelni, gyorsítani. A rövidebb láncvillák nem sok helyet hagynak sárvédőnek és egyéb szerelékeknek, itt is a hajtáshatékonyság és a gyorsaság a prioritás. A klasszikus cyclocross bringák gyakorlatilag speciális sportszerek, melyek nagyon kevés ember igényeivel találkoznak, az átlag hobbibringások számára hasonlóan kényelmetlenek, mint a versenyzésre kihegyezett országútik. A gravel bike-ok geometriája viszont inkább a komfort országútikhoz hasonlít, illetve még laposabb szögű és még hosszabb a homlokcső. Inkább hosszabb felsőcsövet és rövidebb kormányszárat alkalmaznak. A láncvillák is hosszabbak, így sárvédő, vagy akár csomagtartó is szerelhető egyes gravel bike-okra.

A gravel bike-ok alkalmasak rá, hogy felvegyük az országútikon is megszokott, a cross/trekkingekhez képest lényegesen sportosabb testtartást (és így gyorsan haladhassunk). Hosszabban és alacsonyabban foghatjuk a kormányt, jobban „belefeszülhetünk” a tekerésbe. A vázkialakítás viszont lehetővé teszi, hogy kimondottan ballonos terepgumikkal is használhassuk ezeket a gépeket. Például a 38-45 mm-es gumikkal a földutak, kevésbé technikás erdei ösvények simán leküzdhetők. Vannak gravel bike-ok, melyekbe 27,5”-es kerékszettet is szerelhetünk, mountain bike szélességű terepgumikkal, sőt, már első teleszkópos villákat is kínálnak kimondottan ehhez a kategóriához. Fontos még, hogy a legtöbb gravel bike vázán találhatunk túrafelszerelések, sárvédők rögzítésére alkalmas szemeket, vagyis többféleképpen személyre szabhatjuk ezeket a kerékpárokat, melyek messze túlmutatnak a hagyományos országúti felhasználási területen.

A gravel bike-ok fejlődése egybeesik a „bikepacking” túrázással ami azt jelenti, hogy a hosszú, többnapos túrákon megpróbálnak minden lehetséges felületet kihasználni a kerékpáron, hogy felszereljenek csomagokat úgy, hogy az ne menjen az irányítás rovására. A gravel bike-okon ezért jóval több rögzítési pontot láthatunk, mint bármilyen más bringán. Például a villaszárakon, felsőcső tetején, alsócső alján stb. Mivel a rögzítési pontok kialakítása rontja a csövek szerkezeti tulajdonságait, újra kedvelt vázanyag lett a strapabíró acél. Egy acélvázon kialakított furatba például sokkal kisebb eséllyel nyaljuk bele a menetet, mint például aluvázba. Ráadásul kényelmesebb is terepen, mint a merevebb alumínium. A karbon inkább a teljesítmény-orientált gravel bike-ok vázanyaga, mivel már léteznek gravel-versenyek is, nyilvánvalóan az itt használt bringák a szénszálas anyagból készülnek.

A gravel bike-ok felszereltsége igen különböző lehet. Az áttételezés követheti a klasszikus országúti kiosztást elöl dupla lánctányérral, de sok gravel bringát szerelnek szimpla lánctányérral elöl. Utóbbi esetben hátul a széles átfogású, például 10-42 fogaskoszorú is jellemző, 40-es, vagy 42-es lánctányérral. Amíg országútra még kaphatók felnifékes kerékpárok, a gravel bike-ok szinte egyöntetűen tárcsafékesek. Általában hidraulikus modellel, de az alacsonyabb árkategóriákban (vagy világutazóknál) felbukkannak a mechanikusok is. Speciális hajlítású kormánnyal rendelkeznek, ahol az alsó rész kiszélesedik. A sajátos ergonómia mellett így praktikusabb a bikepacking csomag felszerelése a kormányra. A gumi rengetegféle lehet, a gyémántmintás, majdnem slicktől a komolyabb terepmintás külsőig, kb. 35-től 60 mm szélességig.

Összességében elmondható, hogy ha valaki szeretne egy komoly és sportos hobbikerékpárt, amit univerzálisan használhat – testedzésre, túrázásra, örömbringázásra, vagy akár közlekedésre is – a gravel bike ideális választás lehet.

pic_1 pic_3

Kapcsolódó termékek

 
Cube Nuroad FE kerékpár

Cube Nuroad FE kerékpár

Gravel kerékpár. A CUBE Nuroad áthidalja az országút és a döngölt terep közötti szakadékot ...
Készlet: Átmenetileg nincs
Ár: 402 990 Ft
KTM X-Strada LFC Gravel kerékpár

KTM X-Strada LFC Gravel kerékpár

Gravel kerékpár. Shimano GRX váltószettel és tárcsafékkel. Világítással felszerelve.
Készlet: Készleten
Ár: 659 990 Ft