Amire talán neked is szükséged van: cross kerékpárok

Kerékpár-kategória választó sorozatunk 4. része
2018. 08. 22, Szerda

Korábbi cikkünkben írtuk, hogy a mountain bike kategória kínálja a legszélesebb palettát. A cross kerékpárokról viszont kijelenthetjük, hogy a bringások legszélesebb köre számára ebből a kategóriából érdemes választani.

A megnevezésből is kiolvasható, hogy a cross kerékpárok „keresztezik” az aszfalton- és terepen tekerést, univerzális kétkerekűek, melyeket a legtöbb hobbibringás bármilyen célra használhat. Fontos, hogy geometriája olyan formát ad ki, ami kényelmes pozíciót tesz lehetővé. Nem kell ráhajolni a kormányra, az átlagember számára így a legnagyobb élmény a kerekezés. Persze azért haladni is lehet vele, nem dőlünk úgy hátra sem, mint egy városi cruiseren.

A többnyire alumínium váz komfortját általában első teleszkóp fokozza, mely ebben a kategóriában nem túl drága konstrukció. Közepes árfekvéstől felfelé a lockout (kimerevítő) kar már nem hiányzik, komolyabb cross kerékpárokon pedig egyre komolyabb a csillapítás is. Sok modell létezik férfi és női változatban is, hasonló felszereltséggel, hiszen ezeket a bringákat használhatják olyan hölgyek is, akik még éppen csak ismerkednek a kerékpározással.

A kerekek egyöntetűen 622-es felnivel épülnek, a gumi ballonossága változó, nagyjából 35-42 mm között. Egy cross kerékpár esetében igazából a gumiválasztás dönti el, hogy inkább aszfaltos túrákra, sportolásra, vagy könnyű terepen használható hatékonyabban. Vannak elég durva terepmintával ellátott cross gumik is, de legjellemzőbbek a „futóéles” (középen egy sima sávval kialakított), a profilon kifelé haladva pedig egyre mélyebb mintázatú külsők.

A cross bringákat az utóbbi években már jobbára tárcsafékekkel szerelik, ilyenből azonban továbbra is a hidraulikust érdemes választani, a mechanikus helyett boldogabbak lehetünk egy régebbi V-fék konstrukcióval is. Fontos a széles áttételtartomány, a cross (és trekking) kategória az, ahol továbbra is gyakoriak a tripla tányéros hajtóművek, akár 48-as nagytányérral, 24-es vagy 26-os kistányérral, hátul 11-36-os sorral. A legtöbb helyzetben így mindig megfelelő fokozatot kapcsolhatunk.

Ha már szóba kerültek a trekkingek, érdekes, hogy sokszor emlegetik együtt a két kategóriát cross/trekking gyűjtőnéven és a geometriájuk, formájuk valóban hasonló. A legfőbb különbség a felszereltségben rejlik, a trekkingeken sárvédő, világítás, dinamó, kitámasztó stb. megtalálható, míg a cross gépek ezeket nélkülözik, sportosabbak. A rögzítési lehetőségek azonban általában adottak, vagyis a legtöbb cross kerékpárt elláthatjuk utólag túra- vagy városi felszereléssel. Pont ezért alapáruk is kicsit kedvezőbb a trekkingeknél, 120 000 és 400 000 Ft közé lőhető be.

Hol használható egy cross kerékpár? Szinte mindenhol, ahol a legtöbb bringásnak eszébe jut használni egy kétkerekűt… Nyilván nem lehet vele 50-nel hasítani az aszfaltot, vagy eléri a korlátait köves gyökeres terepen, meredek lejtőkön. De lehet vele túrázni sportolni, szinte bárhol, sőt, közlekedésre is kiváló a városban. Hogyan használható? Könnyedén. Kikapcsolódásra. Amire legtöbben vágyunk, ha bringázunk.

 
pic_3 pic_4 pic_5 pic_6 pic_7